Divi

Köszönöm Jobbágy Andrásnak (Honlapszaki) a remek összefoglalót, melyben részletesen bemutatja a Divi előnyeit és hátrányait. A továbbiakban az ő gondolatait olvashatod, a cikk András véleményét tükrözi.

Az Elegant Themes által fejlesztett Divi világszerte a legnépszerűbb prémium WordPress sablonok egyike. Nem is érdemtelenül, hiszen számos előnnyel, szerethető tulajdonsággal bír. Ebben a cikkben négyről írok ezek közül részletesebben:

  • kitűnő vizuális szerkesztő, amivel tökéletesen egyedi honlapokat hozhatunk létre
  • rengeteg előre elkészített weboldal mintacsomag (layout)
  • 100 százalékosan reszponzív, vagyis mobilbarát sablon
  • stabil alapot nyújt a keresőoptimalizáláshoz.

Kezdjük a Divi talán legzseniálisabb funkciójával, a vizuális szerkesztővel.

Divi Visual Builder: totális hatalom a honlapod kinézete felett

A Divi igazából nem is egy klasszikus sablon, hanem page builder (oldalépítő) szoftver.

Szíve-lelke a vizuális szerkesztő (Visual Builder), ahol ugyanazon a felületen lehet dolgozni, amit a honlap látogatója is lát a böngészőben.

A Visual Builderben szinte mindent módosíthatsz, ráadásul programozási ismeretek nélkül: a tartalmat, a különböző elemek grafikai megjelenését, elhelyezkedését, sorrendjét, egymáshoz való viszonyát, távolságát, az effekteket és még ezernyi dolgot.

Szúrhatsz be például szöveget, képeket, gombokat, térképeket, videókat, ártáblázatokat, galériát, kapcsolati űrlapot, slidert és egyéni kódot is. Egyszóval gyakorlatilag mindent, amire egy honlapon szükséged lehet.

Divi Visual Builder

Divi vizuális szerkesztő belülről

A legjobb az egészben, hogy a vizuális szerkesztő nagyon egyszerűen, intuitíven kezelhető. Pár óra után már könnyedén el tudunk igazodni benne. Ugyanakkor rengeteg mindent zsúfoltak vele, így több hónapnyi használat után is könnyen találhat magának az ember új funkciókat, lehetőségeket.

A Divi 4.0-ás frissítése óta már nem csupán az egyéni oldalakat (például főoldal, szolgáltatások, blog, stb.) lehet vizuális szerkesztővel elkészíteni, hanem a kategória-oldalakat, a 404-es hibaoldalt, de teljesen átszabható a fejléc és a lábléc is. Erre a Divi egy új beépített alkalmazása, a Theme Builder nyújt lehetőséget.

És még egy dolog: a Divi tökéletesen összeköthető a legnépszerűbb WordPress webáruház alkalmazással, a WooCommerce-szel. Ráadásul a Visual Builderben a termékoldalakat is tetszés szerint szerkeszthetjük.

Előre elkészített weboldal minták

A Divihez jelenleg több mint 130 előre elkészített elrendezés-csomag (layout) áll rendelkezésre. Ha nem akarjuk a honlapunkat a nulláról összerakni, akkor választhatunk ezek közül. Persze lehetőségünk van arra is, hogy gyakorlatilag mindent megváltoztassunk rajtuk.

A csomagok minősége – szerintem – hullámzó: vannak kevésbé jól sikerültek, de sok nagyon szép, ízléses darab is. Szinte mindegyikre jellemző a túlzott effekt-használat, ami viszont nem kedvez sem a weboldal gyorsaságának, sem a felhasználói élménynek. Szerencsére az effekteket, animációkat könnyen kiiktathatjuk.

Divi és a reszponzivitás

divi mobilos nézet

A Divi 100 százalékosan reszponzív, azaz ugyanolyan szépen jelenik meg kisebb méretű képernyőkön, mint hagyományos asztali monitoron.

A vizuális szerkesztőben teljes kontrollt kapunk a tabletes és mobilos nézet felett. Finomhangolhatjuk a betű- és képméreteket, margókat, és minden mást is. Ha szükséges, kidobálhatjuk az asztali nézetben szereplő, de a mobilon felesleges elemeket, képeket, szövegeket, és a helyükre mást tehetünk.

Divi és a keresőoptimalizálás (SEO)

A Divi – vagy bármilyen más sablon – használata önmagában nem fogja megoldani a honlapod SEO-ját. Ahhoz, hogy számottevő forgalmad legyen a Google keresőből, némi technikai alap mellett elsősorban azt kell megtanulnod, hogyan gyárts jó minőségű, tűpontosan optimalizált tartalmat nagy mennyiségben.

(Ha nem tudod, mit jelent a SEO, vagy szeretnél jobban elmélyedni benne, a Zetra blogot ajánlom magyar nyelven. A keresőoptimalizált tartalomkészítésben pedig hatalmas segítséget jelent a Divivel párosítva is tökéletesen működő Yoast SEO bővítmény.)

Azonban egy jó sablon – ilyen a Divi is – megfelelő alapot nyújthat a weboldalad keresőoptimalizálásához.

Például azzal, hogy gyors és tökéletesen reszponzív honlapok építhetőek vele, ami komoly előnyt jelent a Google szemében. De számítanak az olyan “apróságok” is, hogy az új Theme Builderben teljesen egyedivé tehetjük – és így hatékonyabban keresőoptimalizálhatjuk – a kategória-oldalakat.

Például adhatunk hozzájuk egy lényegre törő leírást, ami segít értelmezni a keresőrobotoknak az oldal tartalmát.  Ez különösen a sok termékkel dolgozó webáruházaknál nagyon fontos, mert a felhasználók gyakran nem egy konkrét termékre, hanem kategóriákra, termékcsoportokra keresnek.

Egy hiányosság róható fel a Divinek a weboldal keresőoptimalizálás területén: alapesetben nem tudunk a keresőrobot és a felhasználók navigációját is segítő morzsamenüket (breadcrumbs)  elhelyezni és kezelni a Divi szerkesztőben. Ha ragaszkodunk ehhez a lehetőséghez külsős kiegészítő bővítményt kell vennünk, vagy egyedi kódot adni az oldalhoz.

Beszélj a hátrányokról is!

Nem akarok elsiklani a Divi “gyengeségei”, hátrányai felett sem. Apróbb kellemetlenségek mellett (mint amilyen például a helyenként nagyon béna magyarosítás) igazából két fő területet érdemes kiemelni:

  • hajlamos elpusztulni a nagyobb frissítésekkor
  • drága

Kezdjük az elsővel. A Divit folyamatosan és nagyon intenzíven fejlesztik, szinte hétről-hétre újabb funkciók kapnak helyet benne, a fejlesztőcsapat szünet nélkül próbálja kiterjeszteni a vizuális szerkesztő “hatósugarát”… gyakorlatilag mindenre.

Azért még így is maradtak fehér foltok, ilyen a már említett morzsamenük esete, de például az is, hogy kód hozzáadása nélkül jelenleg még nem lehet a képaláírásokat (caption) értelmesen formázni.

Nagyobb baj, hogy a felhasználói tapasztalatok szerint egy-egy frissítésnél a Divi rendre megadja magát. Velem még ilyen nem történt, de nem véletlenül mondják sokan, hogy a nagyobb Divi frissítésekkel érdemes várni egy-két napot, amíg a fejlesztőcsapat kijavítgatja a hibákat.

Jó, azért nem orosz rulett a “Sablon frissítése” gombra kattintani Divi esetében, de ajánlott egy kis óvatosság. Ugyanez persze elmondható általánosságban a WordPressről is.

A másik dolog, hogy a Divi nem kifejezetten olcsó. Egy évre most 89 dollárért lehet megvásárolni, ami azért nem kis összeg egy korlátozott idejű licencért. Sokkal jobb az ár/érték arány, ha örökös (lifetime) hozzáférést vásárolsz 249 dollárért.

Szerencsére ha már van egy éves licenced, és örökösre váltanál, leszámolják a 89 dollárt. Cserébe, ha éppen van, bukod az aktuális leárazást. Az árban nem csupán a Divi van benne, hanem két nagyon jó bővítmény, a Bloom és a Monarch is. Plusz még egy sablon, az Extra, ami egyfajta “Divi light”.

Most akkor megéri?

Szerintem igen. De csak akkor, ha valamilyen szinten szeretnél belefolyni a webdesignba, saját magad szeretnéd összerakni a honlapod külső megjelenését. Amennyiben teljesen kész sablont keresel, amihez tényleg csak a saját tartalmadat kell feltöltened, érdemes máshol is körülnézni. Például ilyen esetekre ideális megoldást jelenthetnek a StudioPress sablonjai.

Két mondatban összefoglalva:

A Divi könnyen használható, gyors és rendkívül sokoldalú page builder. Mindent tud, amit csak elvárhatunk ma egy jó WordPress sablontól.

Szerző: Jobbágy András, Honlapszaki.hu